Transformations in Urban Education

Alle kinderen verdienen de kans om hun ambities te ontdekken, hun talenten te ontwikkelen en hun dromen te realiseren. Voor veel jongeren in steden botst de schoolcultuur echter met machismo, straatmentaliteit en straatcultuur. Hoewel introspectie, zelfexpressie en persoonlijke ontwikkeling steeds belangrijker worden in het Nederlandse schoolsysteem, is gebleken dat dezelfde scholen minder dan succesvol zijn in het overbrengen van sleutelcompetenties, sociaal geaccepteerd gedrag en attitudes naar leerlingen. Als gevolg daarvan worstelen veel van deze (oud-) leerlingen nu, economisch en sociaal, om volwaardige leden van de samenleving te worden en / of te blijven.

De ‘Leergemeenschap Slotervaart’ richt zich op het versterken van een inspirerende en inclusieve schoolcultuur voor de betrokken scholen. Op die manier kunnen leerlingen zich ontwikkelen en de schoolladder beklimmen. Hierdoor groeit niet alleen hun motivatie en verbeteren hun resultaten, maar voelen ze zich ook meer thuis op hun school en wordt hun sociale ontwikkeling verbeterd. Dit zal op zijn beurt het effect versterken dat onderwijs heeft op het helpen van leerlingen om succesvol op de maatschappelijke ladder te komen.