Fabian Holle

Fabian Holle studeerde in 2004 af als acteur/theatermaker aan de HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), werkte samen met regisseurs, choreografen en performance kunstenaars, was medeoprichter van het theatercollectief Ponies (2005-2015) en treedt op als drag persona Massiah Carey. In 2020 voltooide die (cum laude) een Master of Science in sociologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Fabian won de 2020 ARC-GS MA Thesis Prijs (Amsterdam Research Centre for Gender and Sexuality op de Universiteit van Amsterdam).

In diens thesis analyseert die hoe LHTBQ+ vluchtelingen onder andere door middel van kunstuitingen weerstand bieden aan de uitsluitende sociale structuren waar ze mee te maken krijgen. Momenteel werkt Fabian als onderwijsmedewerker voor het master programma sociologie aan de VU, en als University Research Fellow met prof. dr. Halleh Ghorashi in het VICI onderzoeksproject: Engaged Scholarship and Narratives of Change.

‘Mijn doel is om in toenemende mate verbinding te maken met (LHBTQ+) vluchtelingen- en migrantengemeenschappen in binnen- en buitenland, om kennis en ervaringen uit te wisselen die bijdragen aan meer gelijkheid, inclusie, zichtbaarheid en agency.’

Wat is je wetenschappelijke achtergrond en expertise?
Nadat ik mijn Master Sociologie (cum laude) heb behaald, ben ik momenteel promovendus bij de afdeling Sociologie van de faculteit Sociale Wetenschappen aan de VU Amsterdam. Mijn professionele achtergrond ligt echter in de podiumkunsten en het theater. Ik ben afgestudeerd als acteur in 2004 en heb gewerkt als freelance performer en theatermaker met verschillende regisseurs, choreografen en theatercollectieven. Ik heb me ook beziggehouden met het organiseren van een gemeenschap en activisme binnen de Rotterdamse queer gemeenschap, en ik heb veel gesprekken gemodereerd met groepen jonge studenten over LGBTQIA+ onderwerpen in het beroepsonderwijs. Ik zou zeggen dat mijn expertise ergens ligt tussen kunstpraktijken, sociale wetenschappen en LGBTQIA+-kwesties.

Welke rol heb je binnen de Refugee Academy en wat houdt je bezig in deze rol?

Op dit moment, als vertegenwoordiger van de Refugee Academy en als PhD onderzoeker in het NWO VICI project Engaged Scholarship and Narratives of Change, ben ik co-facilitator van LIMBO queer exilic narratives samen met Noa Bawits (Framer Framed Amsterdam), Alaa Ammar en Sajad Salmanpour en andere queer mensen met vluchtelingenervaringen. LIMBO is een creatief co-creatie project dat bestaat uit 1) wekelijkse creatieve workshops gegeven door queer vluchtelingen kunstenaars/organisatoren voor queer vluchtelingen, 2) creatieve (academische) evenementen met combinaties van kunst, dans, performance, muziek en/of sociale wetenschap, 3) en geschreven output zoals (co-auteurschap van) (academische) artikelen.

Wat is volgens jou het belangrijkste aan/van centraal belang voor de Refugee Academy, en waarom?

Refugee Academy is belangrijk omdat het verschillende soorten kennis samenbrengt; dat wil zeggen de doorleefde ervaring van mensen met een vluchtelingenachtergrond, een reeks institutionele kennis en academische kennis met een specifieke kritische focus op machtskwesties binnen onderzoekssamenwerkingen. De Refugee Academy maakt wederzijds leren voor alle betrokken partijen mogelijk, wat voor mij het belangrijkste en meest inspirerende is. Het streven naar co-productie van kennis op niet-hiërarchische manieren waar alle betrokkenen baat bij hebben.

Wat is je persoonlijke ambitie binnen de Refugee Academy en hoe zou je dit willen verbinden met je werk en/of leven buiten de Refugee Academy?

Mijn persoonlijke ambitie is om de wensen van de verschillende mensen in de verschillende contexten waarmee ik werk op de voet te volgen, om te zien waar verbindingen kunnen worden gelegd en vruchtbare wederzijdse leerervaringen verder mogelijk kunnen worden gemaakt of gefaciliteerd. Ik probeer te luisteren naar de behoeften van de medewerkers in het LIMBO-project en onze gezamenlijke reis voort te zetten waarin we streven naar verrijkende ervaringen op individueel niveau en naar transformatief potentieel op individueel en institutioneel niveau. Persoonlijk omarm ik mijn eigen tussenpositie, laverend tussen kunst, sociale wetenschap en gemeenschapsorganisatie, en zet ik mijn eigen leerproces collectief voort met al deze rijke invloeden.

Refugee Academy- gerelateerde projecten :
– Engaged Scholarship and Narratives of Change

VU Onderzoeksportaal LinkedIn IMDB

Fabianholle.nl    ACTA